20 January 2018

Apa Itu Air Detoks?

Air detoks adalah apa-apa resipi air yang disediakan untuk membantu menyingkirkan toksin dari sistem dalaman badan dan meningkatkan tahap kesihatan kita.

Sesetengah resipi air detoks mempunyai bahan-bahan yang bermanfaat yang membantu badan kita dalam beberapa cara (seperti meningkatkan metabolisme), tetapi bahan utama detoks pastinya adalah air.

Apa yang dilakukan oleh air detoks ke atas sistem badan kita? Masih belum ada jawapan berapa banyak minuman ini membantu mengeluarkan toksin dari badan kita.

Tetapi dengan meminumnya, ia akan membekalkan badan dengan vitamin dan nutrien yang akan menjadikan kita lebih sihat, lebih cantik dan juga dapat meningkatkan tenaga.

Next time saya akan kongsi resepi air detoks ya. Ada baaaanyak resepi jadi boleh buat mana yang kita suka dan kena dengan selera. 


Jumpa lagi dalam post akan datang. Tataaa!


Kredit gambar dari Google

18 January 2018

Apa Itu Detoksifikasi

Detoksifikasi bermaksud menghilangkan bahan-bahan berbahaya yang menyebabkan ketagihan, seperti alkohol dan ubat-ubatan. Selain itu, perkataan detoksifikasi juga mempunyai makna tambahan lain.

Detoksifikasi telah berkembang dengan makna tersendiri dalam bidang kesihatan yang menggunakan bahan-bahan semulajadi. Melakukan proses detoks bermakna mengeluarkan bahan berbahaya dari badan, persekitaran, dan diet kita.

Terdapat pelbagai jenis bahan berbahaya yang terdedah kepada kita sama ada secara langsung atau tidak langsung. Ini boleh memudaratkan kesihatan dan mungkin dapat mengurangkan daya ketahanan badan.

Melalui proses detoksifikasi, kita boleh menyingkirkan bahan berbahaya yang terkumpul yang menganggu sistem dalaman badan.


Bersambung...


Kredit gambar dari Google

Tips Atasi Masalah Penat Selepas Balik Dari Kerja

Ramai yang mengeluh selepas balik kerja penatnyaaa alahai. Ada yang sampai je di rumah terus terbongkang depan tv.


Apa nak buat ya untuk kekal bertenaga walaupun selepas balik dari kerja? Okay jom baca, semoga bermanfaat untuk semua.

😍 Tidur yang cukup dan berkualiti pada waktu malam.
😍 Minum air kosong yang banyak ikut jumlah keperluan badan.
😍 Amalkan pemakanan yang sihat.
😍 Berjalan atau bersenam selepas waktu kerja. Bagi cergas sikit badan tu.
😍 Jangan terlebih bekerja. Hidup kena seimbang.
😍 Uruskan stress dengan baik.


Semoga bermanfaat!


Kredit gambar dari Google

17 January 2018

Tips Atasi Masalah Kelemumur dan Kulit Kepala Kering

Tips kecantikan malam ini kita fokus pada rambut ya. Khas untuk mereka yang mempunyai masalah kelemumur dan kulit kepala kering.

Sudah cuba pelbagai jenis syampu tapi masih tak berkesan. Masalah kelemumur macam tu juga, dah macam rupa salji turun memutih di baju. Hihi. 

Apa kata cuba bertukar kepada petua dari bahan semulajadi iaitu dengan menggunakan lemon. Okay jom kita tengok macam mana nak buat sendiri masker rambut di rumah. 

Campurkan minyak kelapa atau minyak zaitun atau madu dengan dua sudu besar jus lemon. Sapukan pada rambut atau kulit kepala dan urut secara rata. Kemudian cuci bersih dengan menggunakan syampu. 

Ulangi tips ini sehingga masalah kelemumur anda hilang.

Selamat mencuba!





Kredit gambar dari Google

14 January 2018

Scrub Untuk Bersihkan Muka Dan Badan Dari Sel Kulit Mati

Jom kita main DIY lagi dengan menggunakan bahan semulajadi iaitu lemon. 

Kali ini kita fokus kepada membersihkan muka dan badan dari sel kulit mati. Selain itu juga dapat mencerahkan dan melembapkan kulit.

Caranya ialah campurkan ½ biji jus lemon, ½ cawan gula pasir, 1 sudu makan minyak zaitun, dan 1 sudu makan madu. Kalau tak cukup boleh tambah lagi.

Gaulkan bahan-bahan tersebut sehingga sebati, dan kepekatannya boleh diubahsuai mengikut citarasa sendiri.

Kemudian gosokkan scrub tadi pada badan. Bagi tumpuan lebih pada bahagian sikut, lutut, tangan, dan kaki, kerana bahagian ini biasanya mudah kering dan gelap. Untuk scrub bahagian muka pula, gosokkannya secara lembut. 

Lemon dapat mengetatkan pori muka dan meratakan warna kulit. Gula dapat membuang sel-sel kulit mati dan membersihkan liang pori. Minyak zaitun dapat menghilangkan parut jerawat dan madu membantu atasi masalah jerawat.

Hari ni cuti kan. Jadi bolehlah spend masa merawat wajah dan badan, barulah licin gebu toink toink. 


Kredit gambar dari Google

Lemon Membantu Atasi Masalah Kulit Berminyak

Hai kembali lagi dengan program cantik bersama lemon. Gituuuu! Banyak betul rahsia best di sebalik sebiji lemon ni.

Sesiapa yang alami masalah kulit berminyak mesti tak selesa kan? Muka berminyak boleh membawa kepada masalah jerawat dan lain-lain. Mekap juga tak tahan lama.


Okay jom kita tengok bagaimana lemon membantu mengatasi masalah kulit berminyak.


Ambil sedikit jus lemon dan letak pada kapas muka. Boleh lakukannya pada waktu malam sebelum tidur. Sapukan di seluruh muka atau di kawasan yang berminyak sahaja. Kemudian cuci muka seperti biasa pada keesokan pagi.

Cara yang kedua ialah jadikannya sebagai masker. Campurkan satu biji putih telur dengan satu sudu jus lemon. Sapukan pada muka dan tunggu sehingga kering. Kemudian cuci muka seperti biasa. Bagi mereka yang alergik dengan telur tidak digalakkan.

Selamat mencuba! 


Kredit gambar dari Google