10 July 2018

Resepi Cucur Bilis Rangup Di Luar Lembut Di Dalam

Berturut-turut tujuh hari saya pergi beraya sana sini oiiiiii. Macam tak larat dah nak tengok juadah raya. Haha. Ada ke yang sama macam saya? 

Kalau ada jommm kita mengadap makanan legend turun temurun iaitu cucur bilis. Korang pun boleh buat untuk minum petang nanti. Dah lama saya guna resepi ni sebab….sedappp! Hehe maaf ler terpuji masakan sendiri pulak.


RESEPI CUCUR BILIS RANGUP DI LUAR LEMBUT DI DALAM

Bahan-bahan:

3 cawan tepung gandum
2 1/3 cawan air atau secukupnya
1 biji bawang besar Holland (dihiris atau potong dadu)
1 genggam ikan bilis (bersihkan dan toskan)
1 biji telur
1 sudu teh soda bikarbonat
Sedikit garam

Cara-caranya:

Campurkan semua bahan-bahan kecuali air dan telur. Gaul bagi rata dulu bahan-bahan tu dalam satu bekas. 
Masukkan telur dan air sedikit demi sedikit. Jangan pergi humban semua sekaligus pulak. Masuk sikit, kacau, masuk sikit, kacau. Haaa gitu la sampai air tu habis. Kacau adunan sampai sebati dan rehatkan sekejap dalam setengah jam macam tu.
Lepas tu macam biasa la panaskan minyak dalam kuali. Ambil adunan cucur tu guna sudu dan masukkan ke dalam minyak panas. Nak guna scoop pun boleh. Suka hatilah, jangan guna senduk dah la besar sangat tu.
Cingggg…goreng sampai kekuningan. Cucur ni cepat masak tau jadi korang jangan sibuk nak main fesbuk ke instagram ke. Kalau tak jadi la macam saya. Tengok gambar cucur yang dah masak tu, ada kekuningan, ada yang dah hampir nak kecoklatan. Nasib baik tak hangit.
Dah masak tu toskan minyak. Boleh dimakan dengan sos cili atau sambal kicap. Saya suka dua-dua, kalau sos cili siap tambah mayonis lagi. Settle! Selamat mencucur dengan gembiranya!


P/S: Kalau nak tambah sayur kangkong, cili, atau kucai ikut suka hati. Resepi asasnya sama sahaja.





 

No comments:

Post a Comment