Resipi Sotong Masak Kunyit Asam


Assalamualaikum

Okey seperti yang dijanjikan hari ni aku nak share resepi. Sejak kahwin ni main share resepi kat blog pula ye kikikiki. Ye la selain untuk tatapan pembaca (harap ada la ye yang baca), boleh juga jadi tempat rujukan aku bila nak masak nanti. Senang suami aku nak order, tunjuk tunjuk je yang mana, zappppp siap sebab dia dah tau rasa macam mana kan.

Sebenarnya yang ni aku masak minggu lepas, tapi baru nak update resepi sebab mood baru datang. Encik suami kata sedap dan ini first time aku masak sotong kunyit pesen ni. Lain sikit dari yang aku selalu buat sebelum ni. Jadi aku letak nama Resepi Sotong Masak Kunyit Asam.

Dah tak tau nak masak apa. Google resepi takde bahan pula nak masak makanan yang aku nak. Jadi aku masak je la main campak-campak bahan yang dah ada kat dapur tu.

 


BAHAN-BAHAN:

- 5 - 6 ekor sotong - bersihkan dan dipotong (berapa banyak sotong yang uolsss nak suka hati)
- Sedikit serbuk kunyit
- Garam secukup rasa
- 3 ulas bawang merah - ditumbuk
- 2 ulas bawang putih - ditumbuk
- 1 inci halia - ditumbuk
- 1 biji buah tomato - potong lapan bahagian
- 5 biji cili padi - dipotong (boleh kurangkan atau tambah ikut kepedasan yang uolsss nak)
- Sos tiram
- Perahan limau nipis atau limau kasturi 

CARA MEMASAK:

1. Gaulkan sotong dengan serbuk kunyit dan garam dalam satu bekas. Ketepikan. Kalau nak perap dulu dalam setengah jam pun boleh.

2. Panaskan minyak di dalam kuali. Jadi bila minyak dah panas tu boleh la tumis bawang merah, bawang putih, dan halia yang ditumbuk tadi sampai naik bau.

3. Masukkan sotong dan kacau. Masukkan sos tiram dan kacau lagi. Kalau nak kuah lebih sikit boleh tambah air. Jadi air ni agak agak je la ye nak banyak mana.

4. Masukkan buah tomato yang dipotong tadi, perahan air limau nipis atau limau kasturi, dan juga cili padi. Tapi cili padi ni pilihan bagi mereka yang nak pedas sikit. Kalau tak nak pedas tak perlu masukkan. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Kalau tak nak pun takpe.

5. Siap dan hidangkan.


Rasanya????? Sedikit pedas dan masam masam gitu. Aku makan dengan nasi butter, memang bertambah tambah la. Untuk resepi nasi butter tu nanti aku share resepi kemudian ye.

Kalau nak ubah tak nak masam ke pandai pandai la ye, tak payah letak limau nipis atau limau kasturi. Nak tambah hirisan bawang besar pun sedap juga.

Selamat mencuba!