Apa itu Keluarga Toksik?


Membesar dalam keluarga yang toksik boleh menyebabkan psychological trauma dalam kehidupan anak-anak.


Apa itu Keluarga Toksik atau Toxic Family?

Keluarga toksik adalah keluarga yang tidak harmoni. Ada keluarga yang sering mempunyai konflik atau pergaduhan setiap kali bertemu. Bergaduh hal yang kecil dan tak penting, menyebabkan ada ahli dalam keluarga tersebut rasa letih setiap kali berkumpul bersama.

Kasih sayang ibu bapa sepatutnya tidak bersyarat. Namun ada ibu bapa yang meletakkan syarat tertentu kepada anak-anak barulah dapat layanan yang baik. Contohnya anak-anak wajib cemerlang akademik, wajib dapat kerja yang bagus bergaji besar, wajib ada minat tertentu mengikut kehendak ibu bapa, dan tidak diberikan kebebasan untuk memilih.

Memuji anak-anak yang menepati standard yang diletakkan oleh ibu bapa, dan mengeji anak-anak yang tidak memenuhi kehendak mereka. Sedangkan anak-anak itu adalah anak yang baik dan mendengar kata.

Kena tengking, kena pukul dengan teruk disebabkan kesalahan kecil. Ada hari yang anak-anak tak buat salah apa pun, duduk elok je, tapi suasana jadi tegang sebab ibu bapa mengungkit kesalahan lalu. Sampai anak jadi stress, buat salah kena marah, tak buat salah pun kena marah.



Ada adik beradik yang besar kepala sebab dia lebih segala-galanya dari adik beradik yang lain, sehingga sanggup menindas dan memaksa orang lain mengikut segala telunjuknya. Kalau tak ikut nanti kena tengking, kena pulau, diungkit segala pemberian. Sampai sakit mental orang dibuatnya.

Setiap ahli keluarga walaupun datang dari darah yang sama, tetap ada perbezaan dari segi sikap, personaliti, dan minat terhadap sesuatu perkara. Jadi raikan perbezaan itu.

Tapi kalau dalam keluarga yang toksik kau tak boleh berbeza, nanti kau akan dibandingkan. Perbandingan yang berterusan boleh menyebabkan seseorang akan rasa terancam dan tidak selamat untuk berada dalam keluarga sendiri. Sebab itulah ada yang memilih untuk tidak selalu berjumpa.

Unsur toksik dalam keluarga ni bukan hanya melibatkan hubungan ibu bapa dan anak-anak, tetapi juga hubungan sesama adik beradik.

Ya begitulah keadaan yang berlaku dalam toxic family. Sesiapa yang membesar dalam keluarga yang toksik, anda boleh mengubah keadaan tersebut dalam keluarga yang sedang dibina atau bakal dibina. Ini penting untuk kesihatan emosi dan mental pasangan serta anak-anak.

Dan sesiapa yang terjejas kesihatan mental disebabkan perkara tersebut, dapatkan rawatan, bangkit, mulakan kehidupan baru dengan lebih menyayangi diri, dan fokus perbaiki diri sendiri. Setiap cabaran yang kita hadapi adalah peluang untuk kita jadi manusia yang lebih baik.


Nota kaki: Kepada yang mempersoalkan “Ye ke ada keluarga macam ni? Tipulah”. Saya cuma nak cakap, bersyukurlah kamu tidak diuji dengan perkara sedemikian.