Struggle


Setiap orang ada struggle masing-masing. Ada yang struggle dengan masalah kewangan, rumah tangga, kerja, bisnes, kesihatan mental, kesihatan fizikal, dan lain-lain.

Kadangkala kita nampak orang tu macam okay, tapi sebenarnya dia tak okay. Dalam hati sarat menyimpan seribu satu cerita duka.

Cuma ada sesetengah orang dia tak suka tunjuk situasi sebenar. Mereka terus jalani kehidupan seperti biasa, seperti tidak ada apa-apa yang berlaku.


Jangan terkejut bila kita nampak seseorang yang kelihatan tenang, rupanya disahkan oleh pakar mempunyai masalah kemurungan.

Jangan terkejut bila kita nampak seseorang yang sentiasa enjoy dengan life dia, rupa-rupanya sedang berjuang melawan penyakit kritikal.

Jangan terkejut bila kita nampak seorang suami atau isteri bergambar mesra, romantik di depan umum, rupa-rupanya mereka sedang dalam proses untuk berpisah.


Hidup ini adalah pentas ujian, tidak ada seorang pun yang terlepas dari diuji. Ujian orang lain adalah ujian untuk kita juga.

Bagaimana kita memandang semua itu? Adakah kita gembira bila tengok orang ada masalah? Atau kita rasa empati dan sentiasa mendoakan kebaikan untuk mereka?

Ingat, tidak ada seorang pun yang ingin kehidupan dibelenggu keserabutan tanpa kesudahan. 

Walau apa pun masalah yang kita hadapi pada hari ini, terus berdoa semoga Allah mudahkan segala urusan kita, mudah dan sehabis mudah. Insya Allah.


Image by Elias from Pixabay