Jangan Takut Untuk Berkata Ya Atau Tidak


Jangan takut untuk berkata ya atau tidak.

Haaa ini memang agak susah sikit. Ramai yang jenis macam ni, jenis tak sampai hati nak menolak walaupun pada waktu itu sepatutnya masa untuk kita berehat atau ada hal lain. Dulu aku pun macam tu juga. Tapi lepas dah lalui macam-macam pengalaman, aku dah berani untuk menolak.


Contohnya, dah habis waktu kerja tapi bila boss minta tolong kita selalu say yes. Sekali sekala tak apa. Kalau kerap sangat sehingga mengganggu waktu yang sepatutnya kita spend untuk diri sendiri dan juga untuk family, ia tidak boleh dibiarkan.

Okay contoh lain. Kawan ajak keluar melepak sedangkan pada waktu itu kita penat atau kita ada urusan lain yang perlu diselesaikan. Ada orang yang jenis tak sampai hati nak berkata tidak. Akhirnya rehat ke mana, kerja sendiri tak siap dan tertangguh.

Kalau kita sendiri dalam keadaan stress, dah terbeban dengan kerja yang banyak, kerja yang berterusan tanpa rehat yang cukup, ini boleh membawa kepada burnout, anxiety, emosi menjadi tidak stabil, dan cepat marah.

It’s okay to say no to others, tapi mesti dalam keadaan sopan ye. Mula mula memang rasa kekok, lama kelamaan kita akan terbiasa dan lebih yakin untuk menolak jika kita ada hal lain yang lebih penting.

Dan kesannya kita akan ada masa untuk fokus pada diri sendiri. Ada masa untuk memberi ‘makanan’ kepada mental dan fizikal kita.